Jumlah Paparan Halaman

Sabtu, Januari 23, 2010

Nah, Surat Untok Kau!

Sudah 15 tahun kita berkawan. Rasanya baru semalam aku berkenalan dengan kau. Dari tingkatan satu sehinggalah habis SPM, sekalipon aku tidak pernah berenggang dengan kau. Biarpon terpisah oleh kelas yang berlainan, itu tak menghalang kita membuat kecoh di sekolah.

Kau seorang kawan yang baek. Aku mula berkenalan dengan kau semasa kita memasuki SABS. Kebetulan kita sekelas. Kau nakal dan Cikgu Che Hasnah meletakkan kau di sebelah aku kerana sangkanya aku adalah pelajar yang baek. Padahal kita sekepala hebatnya dan aku bernasib baek kerana pandai berhipokrit depan guru kita itu berbanding dengan kau. Tapi dari situ aku tahu kau seorang kawan yang jujur.

Cikgu Che Hasnah juga mahu kau belajar dari aku. Biarpon kau bengap dalam pembelajaran tetapi kau gigih dan tidak pernah mengalah. Mujurlah aku jenis kool dan tidak mudah melenting semasa mengajar kau. Harap kau maafkan aku akibat luku-luku yang singgah di kepala kau. Aku tahu kau kuat dan kepala kau keras. Tak sakit kan?

Masehkah kau ingat, semasa kita berbuat bising dan kita telah didenda olih penyelia petang? Kita dikehendaki menulis ‘Saya tidak akan membuat bising di dalam kelas lagi’ sebanyak 200 kali dan perlu dihantar kepadanya pada keesokkan hari. Kau telah menolong aku menulisnya. Pada waktu itulah aku mula kagum dengan kau. Kau seorang yang setiakawan. Kau juga kreatif. Kau telah mengikat 3 pen sekaligus dan dapat menulis 3 baris ayat serentak. Dan kita berjaya menipu penyelia petang dengan turutan nombor yang tidak betul di setiap pangkal ayat. Kahkahkah! Kau memang seorang penipu yang hebat.

Aku kira kau juga seorang atlit yang aktif dan seorang pemain bolasepak yang handal. Dengan imej seluar pendek londeh berwarna kuning dan Jersi Slazenger ‘tuck-in’, kau iras-iras Alan Davidson. Sememangnya dia idola kau kan? Kau pernah mengajak aku pergi pemilihan pemain bolasepak bawah 15 tahun di Akademik Bolasepak Pahang. Malangnya jurulatih itu tidak pernah nampak kehebatan bakat kita. Satu kerugian bagi mereka.

Kau juga sering mengetuai pembikinan pasukan bagi menyertai kejohanan-kejohanan bolasepak haram di sekitar Kuantan. Bakat tidak penting tetapi persefahaman jitu yang penting kata kau...dan juga duit RM10 seorang bagi yuran penyertaan. Malah kau juga seorang pakar strategi! Aku maseh ingat setiap kali subjek Pendidikan Jasmani tiba, kau akan mengaturkan formasi dan posisi setiap kawan-kawan kita. Seorang pon tidak pernah membantah strategi kau kerana akhirnya mereka langsung tidak mengikut posisi yang kau tetapkan. Tapi kau peduli apa, kau tetap bermain dengan riang dan gembira.

Kau juga adalah pelopor kepada Keramaian. Setelah rakan-rakan lain berhijrah keluar dari SABS, kau tetap dengan semangat setiakawan kau. Tanpa mengira saiz dan warna kulit, kau berjaya menganjurkan gathering pertama Keramaian. Rakan-rakan kita semua begitu gembira dengan kewujudan Keramaian ini. Kau memiliki sentuhan keajaiban yang membuatkan setiap acara yang dianjurkan sentiasa mendapat sambutan meriah. Itulah yang membuatkan aku kagum dan aku coba belajar dari kau. Sehingga kini jika kau ingin tahu, Keramaian maseh wujod. Terima kaseh kepada kau.

Saat terakhir kita bersua adalah di medan selera Center Point. Kita berempat. Kau, aku, Herol dan Yah. Berjumpa untok minum petang. Bergelak ketawa kerana setiap dari kita punya misi berbeza pada keesokan harinya. Kau akan memulakan hari pertama pekerjaan kau. Yah pula menjadi driver bondanya, Herol pula menjadi despatch ibunya dan aku pula berkarier sebagai peniaga kebab. Hujan turun dengan lebat petang itu, dan aku sempat bertukar sweater dengan kau. Maseh aku ingat pesanan kau agar menyimpan elok-elok sweater yang ditukar itu. Dan itulah pesanan terakhir kau sebelom kau beredar pergi.

Petang keesokannya kau telah tiada. Pergi selama-lamanya. Meninggalkan kami terpinga-pinga.

Kini sudah 9 tahun pemergian kau. Begitu pantas. Sehingga kini aku maseh belom berjumpa peganti kau. Sehingga kini kami di sini begitu terasa kehilangan kau. Sehingga kini Keramaian merindui kau.

Apakah kau tahu Yah sudah berkahwin? Apakah kau tahu Herol telah putos tunang? Apakah kau tahu apa pekerjaan aku? Apakah kau tahu apa yang telah kami bertiga lalui sepanjang ketiadaan kau? Apakah kau tahu apa yang telah ditempohi rakan-rakan kita? Apakah kau tahu apa aktiviti Keramaian kita selama ini? Sememangnya aku terkilan kerana kau tiada.

Aku hanya mampu berharap kau tenang di sana. Kami di Keramaian sentiasa mendoakan kebahagiaan kau. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas kau, Zulfikri Bin Roselan. 18 Januari 2010 genap sembilan tahun pemergian kau. Terima kasih kerana sudi berkawan dengan aku. Al-Fatihah!

P/S: Sweater kau maseh aku simpan baek-baek.


Tribute to arwah Zulfikri Bin Roselan passed away on 18th January 2001.

Jumaat, Januari 22, 2010

Jemputan khas

"Salam todos. Puedo hacer que mi anuncio, he pensado profundamente. En primer lugar, pido disculpas en primer lugar porque no tenía tiempo que la circulación de tarjetas de invitación, 15 de febrero de 2010, el Consejo invitó a todos kawan2 matrimonio vine en Batu 26, Jln Nur Siti Hasmah, Kg Baru Cherating, Kuantan. Si la invitación llegó en Kuantan. salam amigos :)"

Itulah kata-kata dambaan pilu saorang sahabat kita. Saya rasa kita perlu hadir ke majelis beliau. Tolonglah kawan-kawan berkumpol di rumah beliau bagi meraikan hari kemuliaan beliau ini. Sehari sahaja, tidak lama. Bagi yang tidak memahami bahasa di atas, di sini saya telah terjemahkan kepada bahasa ibonda kita.

"salam semua..saya nk wat pengumuman,saya dah fikir masak2.pertama sekali sy nk mintak maaf dulu sbb sy xsempat nk edar kad jemputan,15hb febuari 2010 dijemput semua kawan2 datang Majlis Perkahwinan sy di Batu 26, Lrg Nur Siti Hasmah, Kg Baru Cherating, Kuantan. Kalau ada kt Kuantan jemput datang ye..salam sahabat :) "

Siapakah beliau?

Dia ini.

Dahulu Kong, kini Mohd Effendy.

Rabu, Januari 06, 2010

Belajar Bahasa Kami

Setelah belajar bahasa pendek itu hari, kita belajar pula bahasa keramaian. Bahasa ini penting bagi mengelakkan pembaca-pembaca tersalah faham dalam penyampaian info-info kami.

MBOWH! - Ini menunjokkan ekspresi ngade-ngade...maksud dia macam "gedik gila".

HANNYAA - Maksud ini agak susah nak dijelaskan. Maksud perkataan ini bolih jadi "paling" atau "bersungguh".

GELEPOR - Perkataan ini memberi gambaran betapa teruja membuat sesuatu.

EUW! - Geli ah.

HURMMM... - lagak kool dan bersahaja tapi dalam hati terasa. Intonasi kena betol.

Pah ka ka, Pah Ka Ka - sepatotnya bermaksud, "Lepas kau kau, Lepas kau kau". Memberi gambaran bahawa takde peluang dah nak bagi kat orang lain.

KKA - Ops! yang ini menyentoh kesensitiviti harmoni masyarakat kita. nak tau? Text me! Kahkahkah!
----------

Berikot adalah contoh ayat yang bolih kita bina daripada perkataan di atas:

Pada suatu hari, Herol dan Salleh mengajak aku lepak-lepak Starbucks.
"MBOWH! Starbucks? takde tempat lain ke? Coffee Street sudoh!" kata aku.

Lalu berkumpollah kami di Coffee Street. Kami mencari pot paling cun lalu punggong masing-masing pon berlaboh. Datanglah waiter untok mengambil pesanan sambil membawa menu.

Herol pon kusyuk mengkaji menu, "Teh O Ais RM2.00? Hannyaa mahal!"

Prit yang baru sampai terus merampas menu dari tangan Herol. "Aku gelepor nak minum kopi o, brader." Lantas Prit pon membelek-belek menu tersebut. Usya harga barangkali. "Kopi O se!" Kata Prit.

"Kopi O? Euw...tak anak muda langsong!" Herol buat muka kerut.

"Hurmmm..." Kata Prit sambil mengeluarkan henpon untok sms bunga beliau.

Herol kembali merampas menu. Salleh pon berkata, " Pah ka ka, Pah ka ka...aku nak order gak!"

Herol sengih manje. Lalu menghulurkan menu kepada Salleh. Dan pada masa itulah muncol seorang gadis cun comel molek manes bergetah yang entah dari mana asalnya menerpa masok. Kesemua mata kami tertumpu kepada gades itu.

"PERGH! KKA!!" kata kami serentak. Kahkahkah!

-------------

Cerialah.

Sabtu, Januari 02, 2010

Bahasa BorangPendek (shortform)

Sejak-sejak akhir ini aku diajukan soalan-soalan yang berbentuk pengetahuan bahasa pendek.
Untok manfaat bersama, di sini aku selitkan beberapa bentok bahasa pendek yang kerap digunakan di zaman moden ini:

RSVP - "Réspondez s'il vous plaît" : ini bahasa Ferancis. Thierry Henry slalu guna bahasa ini apabila sms aku dulo. maksudnya 'Tolong Respons'. Dia juga slalu sms Victor Valdes perkataan ini apabila Barca maen bola. Ironiknya, keeper kena respon cepat supaya dapat menangkis bola daripada membolos gol.

XOXO - maksudnya, "ceum,pelok,ceum,pelok". Asal singkatan ini maseh misteri. Ada mitos mengatakan seorang lelaki gila seks mencipta simbol ini bagi memuaskan nafsu secara simbolik dalam dunia siber. Aneh ah!

BRB - Ini maksudnya "Be Right Back" atau dlm bahasa melayunya, "akan kanan belakang". Percaya ke? Kau terlalu naif. Belajar lagi bahasa inggeris tahap tinggi.

ASL - "Age, Sex, Location" atau dalam bahasa melayu kita, Usia, Seks, Di mana. Oh, bunyi sangat lah lucah. Tolong perbetulkan minda anda.

Ok, setakat ini dahulu kelas bahasa pendek kita. Sila SMS kepada aku jika ada perkataan-perkataan yang ingin anda ketahui. oh lupa, SMS - Short Messanging System. Message ye...bukan Massage. Kahkahkah!

Cerialah!

Iklan Tampal