Jumlah Paparan Halaman

Khamis, November 25, 2010

Chap Baru


Setelah sekian lama berkeladak telinga diterjah bertubi-tubi dengan suara-suara sumbang atas kegagalan mencipta logo untok geng tersohor ini...saya telah mengambil inisiatif selama 3 minit bagi mencipta logo ini. Anda bolih lihat ke atas tu. Logo baru geng keramaian.
Amacam? Kool tak?

Berikut adalah komen-komen dari pakar:

"Gua seakan tak percaya logo ini dibuat dalam masa 3 minit. Dan bertambah tak percaya, budak hingusan yang bikin ini logo. Harap-harap akan ada sequel logo ini. Apa-apa pon, gua bagi dua ibu jari kaki ke atas!" - Steven Spilberk

"Inilah Art sebenar. 3 hari 2 malam aku menggigil terketap-ketap gigi akibat mimpi ngeri melihat orang-orang lidi itu menari. Art yang betol-betol hidop!" - Ei Samat Sait

"Saya sangat gembira dapat menjaringkan gol dalam sukan asia edisi kali ini. Semuanya berkat skill orang lidi ini. Saya bagi lima bintang-lah!" - Es Chan Turu

Sekarang...apa komen anda?!

Khamis, Oktober 07, 2010

Ucapan Raya

Olih kerana besok adalah hari terakhir dalam bulan Syawal, saya paparkan ucapan Selamat Hari Raya yang dikirimkan olih kawan-kawan keramaian. Sila baca di bawah ini:

Syadid
Shah Alam
saya ingin mengucapkan salam aidilfitri buat mak pak kat terengganu, akak & abg ipar kat ganu gak, Abg2 & kak2 ipar, Adik & adik ipar kat kuantan serta kepada kawan-kawan yang mengenali diri ini. Juga tak dilupai kepada bekas awek2 dan bakal awek2 saya. (hikhikhik) Harap ampon dan maaf jika ada terkasar bahasa mahupon terkasar lawak. akhir kata, pecah kaca pecah gelas, sudah baca harap balas. TQ!

Ulasan: Setelah diteliti olih cikgu BM. Saya wajib dapat A+.


Herol
Damansara
saya juga ingin mengucapkan salam edulfitri buat mak dan bapak saya di kuantan...tak lupa juga kepada awek2 saya yg ada di seluruh malaysia...juga kepada kawan2 dan sahabat2 yg kenal secara langsung mahupun tak langsung...mohon ampun dan maaf zahir serta batin...
pecah kelapa pecah kepala,sudah baca harap gantung...kah3...

Ulasan: wajib gantong kepala budak ni.


John Leh
Selamat Berbuka Puasa.
Tq

Ulasan: Aku tak tahu nak marah ke nak gelak. Cilaka...lari tema!

Ada 3 je ucapan untok tahon ni. Memang mendapat sambutan hangatlah. Sebab tahon lepas langsong takde. Kahkahkah! TQ.

Sabtu, September 18, 2010

Bersama Menerobos Ke Alam Gua


Seperti yang kalian tahu, sudah lama geng Keramaian bercadang ingin menjelajah ke dalam gua. Aku pon tak tahulah apa yang best sangat dalam gua ni. Namon begitu, idea yang dicampakkan olih saudara Hairul ini tidak dipandang sepi mahupon dipandang serong. Cadangan yang pada mulanya mahu dilaksanakan ketika raya haji - memang kurang waras mamat ini - kini menjadi realiti. Setelah tundaan punya tundaan, akhirnya satu tarikh muktamad telah ditetapkan - 9 Oktober 2010. Tiada mesyuarat diadakan bagi menetapkan tarikh ini. Hanya tinjauan secara rambang. Mereka semua setuju. Hairul bantah. Tetapi aku peduli apa. Takkan mahu ke gua pada hari raya lagi? Getus hati kecilku.


Untok kalian yang belom pernah ke gua - termasok aku, sini ada beberapa tips yang Pakcik Google bagi. Antaranya:

1. Sila pakai baju yang senonoh. Contohnya baju pakai t-shirt bukan kemeja bertali leher atau baju batik, Seluar pulak hendaklah berkain jeans bukan seluar kain licin lipat bawah lidah batman. Untok gades-gades, rasa2 nak tayang body, kami menadah saja mata ini. Jangan mengada pakai kasot kulit atau hi-heel. Rase2 kebal nak berkaki ayam, suka hati koranglah tetapi ikot Pakcik Google kata biar kasot yang ada grip.

2. Bawa air mineral. Nak bawak air sirap bandong pon bolih. Tetapi haroslah di dalam botol, bukan teko atau jag - kita bukan nak berpiknik. Makanan tak perlu bawa. Cikedis pon tak payah. Kalau bawak jugak, aku makan.

3. Lampu picit atau lampu suloh perlu dibawa. Kita buat back-up biarpon kita punya tourist guide sudah ada. Lilin jangan mengada-ngada nak bawak. Ini bikin leceh. Bersihkan hati, Terangkan minda.

4. Baju salin. Bukan baju bersalin tetapi baju untok kita salin selepas keluar dari gua. Ini wajib ada kerana selalunya baju kita akan compang camping selepas keluar gua. Kalau sempat, kita mandi sungai. yeay!

5. Kamera mahal-mahal tak payah la bawa. Leceh brader. Aku akan bawa kamera gila murah punya pakai kodak. Henpon pon tak payah la bawak masok gua. Kita tinggalkan dalam kereta je. Kalau ada barang elektronik yang nak dibawa masok juga, seeloknya diletakkan dalam beg plastik tidak bolos air. Rokok dan pemetik api juga sama.

6. Bawa sekali alatan asas first aid. Untok sebarang kecemasan kan? Untok yang ada penyakit tak kiralah siplis atau batu karang, sila info dahulu. Jangan malu, jangan segan. Kita ada doktor dalam team kita. Kalau ada ubat, bawa ubat masing-masing.

Kita juga dinasihatkan untok membawa beg plastik sampah sendiri. Elakkan diri dari mencemarkan alam dengan sisa-sisa sampah. Cukoplah dengan sampah-sampah masyarakat yang sedia ada kat negara ni.

Bayaran untok masok adalah sebanyak RM22. Duit minyak dan tol pergi balik - tong2 tambah tolak bahagi - korang peruntokkan lah dalam rm50-60 seorang. Kita berkonvoi dari KL pada pukol 7 pagi. Sila hubungi saya atau Hairul untok maklumat lanjot.

Sekian, terima kaseh.

Rabu, Ogos 25, 2010

Meraikan Ramadan

Sempena bulan mulia ini, saya ingin menyebarkan berita gembira buat geng-geng keramaian. Berikot adalah pengisytiharan daripada ketua geng keramaian:

"Saya, Nazrsyadid Kadri selaku Ketua geng keramaian dengan ini mengisytiharkan bahawa satu majelis membatalkan puasa akan diadakan pada Sabtu ini, 28 Ogus 2010 selepas waktu maghrib di satu tempat di daerah Kuantan. Tempat akan diumumkan kelak sehingga satu majelis jawatankuasa bersidang."

"Hoorey!!", itu reaksi geng-geng keramaian yang menyaksikan pengisytiharan ini. Pengisytiharan ini dibuat di sebuah kedai mamak bernama Alif yang disaksikan olih dua orang geng keramaian iyaitu Farid yang lengkap berbaju melayu bersongkok tinggi dan Amz yang lengkap berkaen pelikat berbaju t-shirt tak berkolar - sambil menelan roti canai. Untok info lebih lanjot, geng-geng keramaian bolih melayari facebook keramaian - jangan malu, jangan segan.

Sebelom itu, untok geng-geng keramaian yang jaoh di perantauan - anda juga bolih menghadiri majelis batalkan puasa yang dianjorkan olih Puan Dayana di Putrajaya pada 4 September 2010, hari sabtu. Masa juga sama - selepas waktu maghrib. Jangan gatal-gatal batalkan puasa waktu laen. Untok info lebih dalam menyelam, sila kontek Puan Dayana atau layari Fesbuk beliau.

Pihak Keramaian juga ingin memberi kesempatan kepada rakan-rakan keramaian yang jaoh di perantauan untok menyampaikan salam aidilfitri di blog ini. Anda bolihlah menaip (nama) (lokasi anda) (ucapan) dan hantarkan kepada bahagian komen ini. Nanti saya akan kepilkan dalam entri baru. Haros diingat, Salam Aidilfitri ini bukan Salam Pantai Timor - sila jangan keliru.

Salam Ramadhan dan selamat beramal!

Jumaat, Julai 23, 2010

Lagi Majelis Berpadu-padu!


Sahabat kita ini akan menamatkan jaman bujangnya esok. Sila meramaikan majelis persandingan beliau. TQ!

MASA: Sabtu 24 Julai 2010
LOKASI: no. 8, lorong 13, permatang badak baru, kuantan

Sabtu, Jun 19, 2010

Bila bola itu pon disepak-sepak...

Kepada sahabat sekalian,
memandangkan ini musim piala dunia, haroslah kita berkumpol di satu tempat bagi memekik terlolong kerana sebiji bola yang disepak-sepak. Jangan segan silu, sila 'roger-roger bola satu kepada bola dua' saya untok kita kembali berkumpol. Kalau bolih di hari minggu. TQ!


view dari Peter Mokaba Stadium, Palokwane - Cantekkan?
Ok, saya tipu!

Jumaat, Jun 04, 2010

Ya...lagi majelis kahwin!

Mamat ini mahu kahwin.





Sila meriahkan majelis beliau. Pesanan beliau - "Mohon ampon dan maaf kepada kawan-kawan kerana tidak sempat menghantar kad kahwin. Sudilah kiranya saudara semua bertandang ke majelis saya ini. TQ!"

P/S: Satu lagi ahli keramaian yang bakal kehilangan terunanya...tahniah! ;)

Khamis, Mei 27, 2010

Dana

Gua bukan bercerita mengenai Dana Scully - watak siri X-Files. Tapi dana kantong duit - untok perbelanjaan gua. Maradona sudah twitter gua maki-maki. Platini mengamok kat Fesbuk gua. Shukor Adan bakar-bakar line sebab gua tanak interbiu dia - dengki lah tu. Tapi Valderrama tetap kool dalam telepon biarpon gua mungkir janji - siap bagi kata-kata semangat sambil membelai rambutnya. Cilaka, bila korang nak bank in nih! Gua tidak sabar nak pergi interbiu diorang, der!!

Isnin, Mei 24, 2010

Demam datang lagi.

Aku sangat tidak suka demam. Demam juga sangat tidak suka aku. Kami sering elak mengelak. Biasanya aku dengan mudah menepis beliau. Tapi sejak akhir-akhir ini, demam dan aku menjadi akrab. Bagaikan pasangan laila dan majnun. Bagai uda dan dara. Bagai pinang dibelah dua. Bagai pipit sama pipit, enggang sama bangang. Aku seakan tidak percaya.

Saban hari aku bertemu demam. Seperti bulan lepas, aku dan demam berkepit selama hampir 2 minggu. Ini gara-gara Aedes yang memperkenalkan kami berdua. Memang cilaka. Kenapa Aedes tidak perkenalkan saja aku dengan Jesica Alba. Baru stim. Berkenalan dengan demam jenis ini membuatkan aku hidop sengsara. Gaya hidop elegan aku abaikan, aku menjadi hippies. Serabai. Tidak mandi 2 hari. Bulu-bulu muka pon tidak larat aku nak cukor. Tekak pula sangat tidak mengizinkan makanan melaluinya. Ditelan pahit, dibuang sayang. Demam ini jangan dibuat maen-maen. Aku terdampar kekeringan. Aku sudah lupakan demam ini.

Tapi kini ada demam yang aku tunggu-tunggu. Demam ini mengundang gades-gades latin bergelek samba, berjoget salsa. Dulu suam-suam kuku je, tapi kini dah makin panas. Doktor yang mengecek suhu badan aku mengesahkan aku sudah mencapai darejah tertinggi dalam demam, lebih tinggi dari gunung kinabalu - 32 derajah selsius. Aku menjadi kaget. Doktor mengesyorkan aku berkongsi virus-virus ini bersama rakan-rakan bagi mengebahkan demam ini. Aku memutoskan untok sebarkan saja kepada geng-geng keramaian. Aku dah mengidap demam Piala Dunia. Anda bagaimana?

Bagi memenohi permintaan orang ramai, mulai hari ini aku akan bercerita mengenai lajenda-lajenda Piala Dunia pada edisi terdahulu. Olih itu,sudilah kiranya anda semua memasokkan sumbangan iklas ke akaun Maybank saya (saya? sopannya. tadi aku) bagi membeli tiket kapal terbang dan penginapan di hotel-hotel serta shoping2 di dalam menjayakan rancangan saya untok menginterbiu wira-wira yang sudah kerepot ini. Lebih manes jika anda sapot juga tiket bagi menyaksikan perlawanan2 piala dunia nanti. Amacam? Ada beran?

Ingin aku tegaskan disini, aku bukanlah bomoh dalam meramal keputusan perlawanan nanti. Segala sessi interbiu akan datang bukanlah 100% tepat. Olih itu, kepada penjudi-penjudi halal jangan berpandukan ramalan aku. (lagu bekgraun~ramalanku benar belaka - umbrella). Aku juga telah dijempot untok menjadi pengulas sukan jempotan sepanjang musim Piala Dunia ini nanti. Sila jangan cemburu. Setia di mukasurat ini bagi mendapatkan berita hangat ok. TQ!

Kita beri dahulu laluan kepada penaja rancangan dan sekembalinya nanti, saya akan hidangkan liputan-liputan yang lebih menarik dari Berger Otai Jalan Plumbum Seksyen 7 Shah Alam. Layan...

Isnin, Mei 17, 2010

Peleseran Bakal Berlaku

Gambar sekadar hiasan.

Kepada ahli-ahli keramaian sekalian.
Sila kemukakan ide-ide yang bernas untok dijadikan aktiviti peleseran kita pada kali ini.
Tolong jangan malu, jangan segan untok singgah ke mukasurat:

http://www.facebook.com/event.php?eid=126886993992430&index=1

Jika tak berjaya melehat mukasurat ini, minta kebenaran dari tuan punya pencipta page kerana hanya ahli bolih lehat.

Selamat Hari Ibu.
Selamat Hari Guru.
Selamat Hari Belia.

Selamat berhibor
dan selamat beramal!

Cerialah!

Sabtu, April 10, 2010

Lagi berita gempar!!

Ini berita pecah khas dari empunya diri.
Lu kenal Shakirin?
Lakinya Saiful.
Tawon lepas diorang kahwin.

Ceritanya...begini,
Angkara Saiful, Shakirin yang nama manjanya Kein telah bunting selama 9 bulan.
Dan semalam, Kein telah selamat melahirkan bayi.
Untok berita lanjot, sila pukol talian talipon panas beliau.
Sediakan juga hadiah untok bayi beliau - ini pesanan kein sendiri.

Tahniah, Kein!
Kahkahkah!!!

p/s: Woi, ko (pembaca) bila lagi?

Isnin, April 05, 2010

Bila lagi BBQ?


ini kejadian 2 tahon yang lalu...


Kepada Ahli-ahli keramaian...

BILA LAGI NAK BBQ?!

Rabu, Mac 31, 2010

Gadis Cantek Molek Mahu Bernikah!

Kepada geng keramaian.

Lagi berita kahwin. Gades cantek molek yang kini menetap di Beserah mahu bernikah. Jangan burok sangka. Beliau bukan membuka tawaran kepada jejaka-jejaka kacak seperti saya. Beliau sudah punya pilihan sendiri. Terbaek dari ladang. Jejaka itu maseh belom diketahui identitinya tapi saya yakin beliau yang terbaek. Untok maklumat lanjut, sila kunjungi beliau di Fesbuk beliau iyaitu:
http://www.facebook.com/?sk=ff#!/profile.php?v=wall&id=1347468324

Kepada kengkawan, tolong beri alamat kalian melalui mesej fesbuk untok urusan pengeposan kad kahwin. Bersama kita memeriahkan majelis perkahwinan beliau ini. TQ!

Ini pula gambar terbaru beliau. Tahniah, Lydia! :)

Jumaat, Mac 12, 2010

Syahrol Songkok Nak Kawin!!



Kepada geng-geng keramaian.
Mari kita raikan rakan keramaian ini.

Dia maseh teruna.
Tapi tak lama.
Dia akan mengafankan zaman bujangnya.
Dia kini sudah berpunya.

Bagi meraikan permulaan zaman pemerintahan raja sehari, beliau telah menjempot kita semua ke majelis perkahwinan beliau.

Pengantin lelaki yang tertundok malu. Pengapit yang direjek pula bergaya kool sambil tangan menunjukkan simbol ROCK!!

Bila?
20 Mac 2010 bersamaan ari sabtu.
Kat ne?
H 124, Lorong Karyawan 11, Taman Guru, Kuantan.
Makan pe?
makan lah apa yang ada.
Dress code?
Sopan. Nak seksi...malam pertama. kahkahkah!
Sekian.

Selasa, Februari 09, 2010

Bekerja untok rakyat...Syabas!

Gua terpana.
Gua tergamam.
Gua kagum.




Biarpon kau menutop wajahmu, aku kenal sama topi itu. Gua bangga sama lu, brader!

Sabtu, Januari 23, 2010

Nah, Surat Untok Kau!

Sudah 15 tahun kita berkawan. Rasanya baru semalam aku berkenalan dengan kau. Dari tingkatan satu sehinggalah habis SPM, sekalipon aku tidak pernah berenggang dengan kau. Biarpon terpisah oleh kelas yang berlainan, itu tak menghalang kita membuat kecoh di sekolah.

Kau seorang kawan yang baek. Aku mula berkenalan dengan kau semasa kita memasuki SABS. Kebetulan kita sekelas. Kau nakal dan Cikgu Che Hasnah meletakkan kau di sebelah aku kerana sangkanya aku adalah pelajar yang baek. Padahal kita sekepala hebatnya dan aku bernasib baek kerana pandai berhipokrit depan guru kita itu berbanding dengan kau. Tapi dari situ aku tahu kau seorang kawan yang jujur.

Cikgu Che Hasnah juga mahu kau belajar dari aku. Biarpon kau bengap dalam pembelajaran tetapi kau gigih dan tidak pernah mengalah. Mujurlah aku jenis kool dan tidak mudah melenting semasa mengajar kau. Harap kau maafkan aku akibat luku-luku yang singgah di kepala kau. Aku tahu kau kuat dan kepala kau keras. Tak sakit kan?

Masehkah kau ingat, semasa kita berbuat bising dan kita telah didenda olih penyelia petang? Kita dikehendaki menulis ‘Saya tidak akan membuat bising di dalam kelas lagi’ sebanyak 200 kali dan perlu dihantar kepadanya pada keesokkan hari. Kau telah menolong aku menulisnya. Pada waktu itulah aku mula kagum dengan kau. Kau seorang yang setiakawan. Kau juga kreatif. Kau telah mengikat 3 pen sekaligus dan dapat menulis 3 baris ayat serentak. Dan kita berjaya menipu penyelia petang dengan turutan nombor yang tidak betul di setiap pangkal ayat. Kahkahkah! Kau memang seorang penipu yang hebat.

Aku kira kau juga seorang atlit yang aktif dan seorang pemain bolasepak yang handal. Dengan imej seluar pendek londeh berwarna kuning dan Jersi Slazenger ‘tuck-in’, kau iras-iras Alan Davidson. Sememangnya dia idola kau kan? Kau pernah mengajak aku pergi pemilihan pemain bolasepak bawah 15 tahun di Akademik Bolasepak Pahang. Malangnya jurulatih itu tidak pernah nampak kehebatan bakat kita. Satu kerugian bagi mereka.

Kau juga sering mengetuai pembikinan pasukan bagi menyertai kejohanan-kejohanan bolasepak haram di sekitar Kuantan. Bakat tidak penting tetapi persefahaman jitu yang penting kata kau...dan juga duit RM10 seorang bagi yuran penyertaan. Malah kau juga seorang pakar strategi! Aku maseh ingat setiap kali subjek Pendidikan Jasmani tiba, kau akan mengaturkan formasi dan posisi setiap kawan-kawan kita. Seorang pon tidak pernah membantah strategi kau kerana akhirnya mereka langsung tidak mengikut posisi yang kau tetapkan. Tapi kau peduli apa, kau tetap bermain dengan riang dan gembira.

Kau juga adalah pelopor kepada Keramaian. Setelah rakan-rakan lain berhijrah keluar dari SABS, kau tetap dengan semangat setiakawan kau. Tanpa mengira saiz dan warna kulit, kau berjaya menganjurkan gathering pertama Keramaian. Rakan-rakan kita semua begitu gembira dengan kewujudan Keramaian ini. Kau memiliki sentuhan keajaiban yang membuatkan setiap acara yang dianjurkan sentiasa mendapat sambutan meriah. Itulah yang membuatkan aku kagum dan aku coba belajar dari kau. Sehingga kini jika kau ingin tahu, Keramaian maseh wujod. Terima kaseh kepada kau.

Saat terakhir kita bersua adalah di medan selera Center Point. Kita berempat. Kau, aku, Herol dan Yah. Berjumpa untok minum petang. Bergelak ketawa kerana setiap dari kita punya misi berbeza pada keesokan harinya. Kau akan memulakan hari pertama pekerjaan kau. Yah pula menjadi driver bondanya, Herol pula menjadi despatch ibunya dan aku pula berkarier sebagai peniaga kebab. Hujan turun dengan lebat petang itu, dan aku sempat bertukar sweater dengan kau. Maseh aku ingat pesanan kau agar menyimpan elok-elok sweater yang ditukar itu. Dan itulah pesanan terakhir kau sebelom kau beredar pergi.

Petang keesokannya kau telah tiada. Pergi selama-lamanya. Meninggalkan kami terpinga-pinga.

Kini sudah 9 tahun pemergian kau. Begitu pantas. Sehingga kini aku maseh belom berjumpa peganti kau. Sehingga kini kami di sini begitu terasa kehilangan kau. Sehingga kini Keramaian merindui kau.

Apakah kau tahu Yah sudah berkahwin? Apakah kau tahu Herol telah putos tunang? Apakah kau tahu apa pekerjaan aku? Apakah kau tahu apa yang telah kami bertiga lalui sepanjang ketiadaan kau? Apakah kau tahu apa yang telah ditempohi rakan-rakan kita? Apakah kau tahu apa aktiviti Keramaian kita selama ini? Sememangnya aku terkilan kerana kau tiada.

Aku hanya mampu berharap kau tenang di sana. Kami di Keramaian sentiasa mendoakan kebahagiaan kau. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas kau, Zulfikri Bin Roselan. 18 Januari 2010 genap sembilan tahun pemergian kau. Terima kasih kerana sudi berkawan dengan aku. Al-Fatihah!

P/S: Sweater kau maseh aku simpan baek-baek.


Tribute to arwah Zulfikri Bin Roselan passed away on 18th January 2001.

Jumaat, Januari 22, 2010

Jemputan khas

"Salam todos. Puedo hacer que mi anuncio, he pensado profundamente. En primer lugar, pido disculpas en primer lugar porque no tenía tiempo que la circulación de tarjetas de invitación, 15 de febrero de 2010, el Consejo invitó a todos kawan2 matrimonio vine en Batu 26, Jln Nur Siti Hasmah, Kg Baru Cherating, Kuantan. Si la invitación llegó en Kuantan. salam amigos :)"

Itulah kata-kata dambaan pilu saorang sahabat kita. Saya rasa kita perlu hadir ke majelis beliau. Tolonglah kawan-kawan berkumpol di rumah beliau bagi meraikan hari kemuliaan beliau ini. Sehari sahaja, tidak lama. Bagi yang tidak memahami bahasa di atas, di sini saya telah terjemahkan kepada bahasa ibonda kita.

"salam semua..saya nk wat pengumuman,saya dah fikir masak2.pertama sekali sy nk mintak maaf dulu sbb sy xsempat nk edar kad jemputan,15hb febuari 2010 dijemput semua kawan2 datang Majlis Perkahwinan sy di Batu 26, Lrg Nur Siti Hasmah, Kg Baru Cherating, Kuantan. Kalau ada kt Kuantan jemput datang ye..salam sahabat :) "

Siapakah beliau?

Dia ini.

Dahulu Kong, kini Mohd Effendy.

Rabu, Januari 06, 2010

Belajar Bahasa Kami

Setelah belajar bahasa pendek itu hari, kita belajar pula bahasa keramaian. Bahasa ini penting bagi mengelakkan pembaca-pembaca tersalah faham dalam penyampaian info-info kami.

MBOWH! - Ini menunjokkan ekspresi ngade-ngade...maksud dia macam "gedik gila".

HANNYAA - Maksud ini agak susah nak dijelaskan. Maksud perkataan ini bolih jadi "paling" atau "bersungguh".

GELEPOR - Perkataan ini memberi gambaran betapa teruja membuat sesuatu.

EUW! - Geli ah.

HURMMM... - lagak kool dan bersahaja tapi dalam hati terasa. Intonasi kena betol.

Pah ka ka, Pah Ka Ka - sepatotnya bermaksud, "Lepas kau kau, Lepas kau kau". Memberi gambaran bahawa takde peluang dah nak bagi kat orang lain.

KKA - Ops! yang ini menyentoh kesensitiviti harmoni masyarakat kita. nak tau? Text me! Kahkahkah!
----------

Berikot adalah contoh ayat yang bolih kita bina daripada perkataan di atas:

Pada suatu hari, Herol dan Salleh mengajak aku lepak-lepak Starbucks.
"MBOWH! Starbucks? takde tempat lain ke? Coffee Street sudoh!" kata aku.

Lalu berkumpollah kami di Coffee Street. Kami mencari pot paling cun lalu punggong masing-masing pon berlaboh. Datanglah waiter untok mengambil pesanan sambil membawa menu.

Herol pon kusyuk mengkaji menu, "Teh O Ais RM2.00? Hannyaa mahal!"

Prit yang baru sampai terus merampas menu dari tangan Herol. "Aku gelepor nak minum kopi o, brader." Lantas Prit pon membelek-belek menu tersebut. Usya harga barangkali. "Kopi O se!" Kata Prit.

"Kopi O? Euw...tak anak muda langsong!" Herol buat muka kerut.

"Hurmmm..." Kata Prit sambil mengeluarkan henpon untok sms bunga beliau.

Herol kembali merampas menu. Salleh pon berkata, " Pah ka ka, Pah ka ka...aku nak order gak!"

Herol sengih manje. Lalu menghulurkan menu kepada Salleh. Dan pada masa itulah muncol seorang gadis cun comel molek manes bergetah yang entah dari mana asalnya menerpa masok. Kesemua mata kami tertumpu kepada gades itu.

"PERGH! KKA!!" kata kami serentak. Kahkahkah!

-------------

Cerialah.

Sabtu, Januari 02, 2010

Bahasa BorangPendek (shortform)

Sejak-sejak akhir ini aku diajukan soalan-soalan yang berbentuk pengetahuan bahasa pendek.
Untok manfaat bersama, di sini aku selitkan beberapa bentok bahasa pendek yang kerap digunakan di zaman moden ini:

RSVP - "Réspondez s'il vous plaît" : ini bahasa Ferancis. Thierry Henry slalu guna bahasa ini apabila sms aku dulo. maksudnya 'Tolong Respons'. Dia juga slalu sms Victor Valdes perkataan ini apabila Barca maen bola. Ironiknya, keeper kena respon cepat supaya dapat menangkis bola daripada membolos gol.

XOXO - maksudnya, "ceum,pelok,ceum,pelok". Asal singkatan ini maseh misteri. Ada mitos mengatakan seorang lelaki gila seks mencipta simbol ini bagi memuaskan nafsu secara simbolik dalam dunia siber. Aneh ah!

BRB - Ini maksudnya "Be Right Back" atau dlm bahasa melayunya, "akan kanan belakang". Percaya ke? Kau terlalu naif. Belajar lagi bahasa inggeris tahap tinggi.

ASL - "Age, Sex, Location" atau dalam bahasa melayu kita, Usia, Seks, Di mana. Oh, bunyi sangat lah lucah. Tolong perbetulkan minda anda.

Ok, setakat ini dahulu kelas bahasa pendek kita. Sila SMS kepada aku jika ada perkataan-perkataan yang ingin anda ketahui. oh lupa, SMS - Short Messanging System. Message ye...bukan Massage. Kahkahkah!

Cerialah!

Iklan Tampal