Jumlah Paparan Halaman

Ahad, Julai 19, 2009

Sikap Suka Membaca

Hari ini hari minggu. Cuaca cerah. Sesuai untuk anak-anak muda berpacaran. Juga sesuai untuk anak-anak tua berpeleseran. Tolak tepi, bukan itu yang aku kesahkan.

Hari ini aku perlu ke KL Sentral. Tujuan, hal peribadi. LRT menjadi pilihan. Tidak tahu apa itu LRT? Sila atas-tarikh pengetahuan am anda dengan bertanyakan Mat Google bin Mat Yahoo. Di pagi hari, maseh ramai pejuang-pejuang kota membuta. Stesen LRT yang kebiasaannya berlonggokan dengan manusia pelbagai kaum kini hanya ada beberapa ketul susuk tubuh manusia. Semua yang menunggu di situ bertujuan sama dengan aku, menaiki LRT.

LRT sampai. Aku melangkah masuk. Sejuk. Tanpa belas kasihan menikam lemak-lemak aku. Betul-betul stim untuk menukarkan mod aku kepada mod tidur. Ah,tidak menjadi. Kerana tidak semena-mena mata aku terpandang ragam anak-anak muda di dalam gerabak yang sama. Mereka bercicit-cicit menekan punat-punat telefon bimbit. Aku terasa geli hati. Apakah ini sudah menjadi trend bermain es-em-es di dalam LRT? Jika kool, aku juga ingin ikut serta. Awek-awek cun bergetah,sila beri nombor henset anda supaya kita bolih bersama-sama menekan punat-punat henset di dalam LRT. Balak-balak jangan gatal-gatal beri nombor anda, aku tidak berminat.

Perbuatan mereka ini mengingatkan aku kepada satu iklan di TV. Iklan yang cuba menunjukkan keadaan di mana di dalam LRT, dahulu rakyat hanya tidur dan sekarang kebanyakkan rakyat sedang membaca majalah, buku dan akhbar. Iklan ini cuba memupuk sikap suka membaca. Kahkahkah! Tapi iklan ini tidak kool. Langsung tidak memahami jiwa anak-anak muda. Anak-anak muda lebih gemar membaca es-em-es daripada membaca kepingan-kepingan kertas. Mungkin kerana sifat henset itu bercahaya dan kertas-kertas ini tidak. Mereka ini ibarat serangga-serangga kota yang lebih tertarik kepada cahaya. Kahkahkah!

Aku bukan memperlekehkan orang yang gemar membaca cara klasik tapi mengapa tidak kita tambahkan saja semangat membaca ini mengikut kemajuan teknologi masakini. Kita lengkapkan saja LRT ini dengan jaluran-jaluran internet percuma supaya dapat menarik minat anak-anak muda membaca. Buka laptop, terus terkonet. Mungkin ada yang tidak ingin turun terus dari LRT nanti buat selamanya. KahKahKah!

Cerialah!

2 ulasan:

Dari Jalan Kopi berkata...

dalam lrt bawak buku zaid ibrahim - saya pun melayu memang nampak cool

dalam lrt bawak buku syed husin - saribu wajah memang nampak steady.

dalam lrt pegang berita harian kepit celah ketiak - memang nampak gampang.

Tanpa Nama berkata...

saya juga lebih suka ber es-em-es..
tidak berminat membaca di dalam LRT..
lagipun perbuatan suci lagi murni seperti membaca tidak perlu di tunjuk-tunjuk.. haha..
saya awek cun bergetah.. mau nombor?
bolehlah kita berduet menekan punat-punat telefon... haha

Iklan Tampal

Powered By Blogger