Jumlah Paparan Halaman

Khamis, Januari 29, 2009

Dari Jalan Kopi - Kemelesetan Ekonomi

Ekonomi dunia sedang menguncup. Keadaan menjadi kacau bilau. Banyak perusahaan gulung tikar. Pekerja dibuang. Pengangguran meningkat. Syarikat-syarikat yang diketahui begitu hebat perniagaannya sudah banyak yang bungkus. Ini memberikan kita satu kefahaman tentang bagaimana ekonomi kapitalis ini sedang menuju zaman nazak. Nyawanya sudah berada dikerongkong untuk dicabut. Ini memberikan kita satu pengertian zaman kemelesetan ekonomi dunia sedang datang mengetuk pintu hadapan rumah kita.

Pada zaman dahulu. Zaman sebelum munculnya duit sebagai tukaran untuk berjual beli. Zaman itu menggunakan sistem barter. Kalau kita singkap kembali kitab-kitab melayu lama kita akan terbaca mengenai sistem barter ini. Kita akan dapat memahami bagaimana masyarakat pada zaman itu hidup dengan menggunakan sistem barter.

Sistem barter ini ialah satu sistem tukar barang. Si mamat membuat kerusi dan si minah membuat meja. Mamat inginkan meja, minah inginkan kerusi. Pada suatu hari mamat dan minah berjanji untuk bertemu. Mereka berjanji dan bertemu untuk meluahkan hasrat masing-masing yang ingin kerusi dan meja. Apabila mereka berjumpa si mamat menyatakan hasrat inginkan sebuah meja dari minah dan minah dikehendaki menyiapkan meja untuk si mamat. Si minah pula menyatakan hasrat untuk memiliki kerusi buatan si mamat. Mamat dikehendaki menyiapkan kerusi untuk si minah.

Di dalam sistem ini telah wujud suatu yang dipanggil ‘pertemuan’. Pertemuan diantara pengguna dan pembuat. Pengguna telah bertemu dengan pembuat. Pembuat telah bertemu dengan pengguna. Pengguna memberitahu apa yang diingini dan pembuat tahu apa yang perlu dibuat dan dijual.

Ini sistem lama. Sistem ini dinamakan tukar barang. Zaman ini zaman lampau. Zaman ini zaman kesultanan melayu dimana Melaka muncul sebagai pelabuhan entrepot yang masyur di seantero dunia. Sistem ini berkembang sama dengan perkembangan empayar Melaka. Sistem ini telah menemukan pedagang-pedagang timur dan barat di Melaka. Sistem ini telah menemukan barang dagangan dari timur dan barat di Melaka. Melaka dijadikan tempat untuk mengumpul barangan untuk dijual. Perdagangan ini telah adanya proses yang dipanggil ‘pertemuan’ diantara pembuat dan pengguna.

Sistem yang sedang kita sedut hari ini telah berbeza. Sistem yang sedang kita gunakan ini sudah berubah. Sistem ini sistem yang sudah maju. Duit telah digunakan sebagai perantaraan proses jual beli. Tiada lagi sistem barter. Sistem tukaran barang telah lama ditinggalkan. Sistem tukar barang sudah dianggap tidak relevan dan kuno.

Sistem yang kita sedang sedut sekarang ini dinamakan sebagai pasaran bebas. Pasaran bebas dimana pembuat tidak lagi ‘bertemu’ dengan pengguna. Pembuat membuat barang dikilang dan dijual di kedai/pasar/gedung. Pengguna akan pergi ke kedai/pasar/gedung untuk membeli barangan tanpa bertemu dengan pembuat.

Pembuat membuat barangan bukan berasaskan permintaan dari pelanggan tetapi melalui ramalan *sila baca sebagai forecast*

Pekerja akan dibayar gaji untuk menyiapkan barang. Sebagai contoh : satu kerusi dijual dengan harga RM 3. RM1 dibayar untuk pekerja. RM1 dibayar untuk kos operasi dan RM1 diambil olih tokei kilang. Tokei kilang mendapar keuntungan dari setiap keluaran barang. Semakin banyak barang yang dikeluarkan semakin banyak yang dibeli pengguna semakin banyak keuntungan syarikat.

Teknologi semakin berkembang. Akhirnya manusia telah bertemu dengan mesin yang membantu pekerja untuk membuat barangan dengan lebih cepat. Maka semakin banyaklah barangan boleh dikeluarkan di pasaran dan dijual. Teknologi ini berkembang dan digunapakai diseluruh dunia. Maka kilang-kilang berlumba-lumba mengeluarkan kerusi di seluruh dunia kerana kemajuan teknologi menggunakan mesin. Mesin ini akan ditiru dan dicanggihkan lagi. Semakin canggih mesin semakin cepatlah penghasilan kerusi. Maka semakin banyaklah produk kerusi di pasaran.

Kerana tidak adanya lagi pertemuan untuk menyatakan hasrat untuk memiliki kerusi, kilang-kilang di seluruh dunia telah hilang pedoman dengan membuat kerusi tanpa mengetahui dengan tepat jumlah sebenar yang perlu dikeluarkan.Hanya melalui ramalan. Pembuatan kerusi yang banyak ini menyebabkan lambakan kerusi dipasaran. Kerusi yang dilambakkan di pasaran ini tiada pembeli/pengguna kerana pengeluaran telah melebihi permintaan.

Maka kilang terpaksa mengurangkan pengeluaran. Pengurangan ini menyebabkan pengurangan keuntungan. Pengurangan keuntungan ini menyebabkan kilang terpaksa mengecilkan saiz operasi. Mengecilkan saiz operasi bermakna pekerja akan kehilangan pekerjaan. Apabila warga mula menganggur maka kuasa beli mereka sebagai pengguna telah tidak ada lagi. Siapa yang mahu membeli barangan di pasaran? Jawapannya tidak ada. Maka lambakan barangan di pasaran ini telah menjadi semakin buruk lalu tercetuslah kegawatan ekonomi.

Kerusi hanyalah satu naratif. Saya telah menceritakan hal kerusi sebagai ganti kepada semua barangan yang telah wujud di dunia ini. Kerusi ini sama nasibnya dengan kereta, talipon, kipas angin dan barangan lain di dunia. Lambakan barangan ini di pasaran mencetuskan fenomena yang sangat buruk seperti yang kita telah hadapi sekarang ini. Barangan melambak di pasaran menyebabkan warga dunia kehilangan pekerjaan.

Kesilapan Amerika

Kepala bapak kepada kapitalis ini ialah Amerika. Sewaktu Ronald Reagen menjadi President Amerika dalam tahun 1981-1989, dia telah memperkenalkan satu teori yang dipanggil ‘out sources’. ‘Out sources’ ini ialah Amerika akan membuka kilang-kilang di negara yang kos bayar upah buruh adalah rendah. Amerika telah membuka kilang-kilang di rantau asia seperti Malaysia, Indonesia dan Thailand kerana gaji buruh di negara seperti ini adalah rendah. Mereka mahukan keuntungan yang maksimum. Pengeluaran yang banyak. Keuntungan mencapai had syiling dan kos operasi yang murah.

Perangai busuk amerika ini telah memakan dirinya sendiri. Tanpa amerika sedari ‘out sources’ ini telah menyebabkan krisis ekonomi berlaku di amerika. Amerika mahu membuka kilang di negara-negara kos operasi rendah. Barang-barang yang dikeluarkan ini akan kembali dijual di Amerika. Tetapi tanpa disedari – kilang-kilang yang dihumban ke negara lain ini telah menyebabkan orang-orang Amerika sendiri menganggur tanpa pekerjaan. Amerika telah memberikan pekerjaan kepada penduduk negara lain di negara lain. Penduduk amerika sendiri kehilangan pekerjaan. Bukankah ini satu kerja bodoh? Orang Amerika sendiri tidak mempunyai kuasa beli untuk kembali membeli barangan yang dikeluarkan oleh syarikat dari Amerika.

2 ulasan:

Hanggokan berkata...

tapi bagaimana pula kerusi di parlimen? aku rasa ia sentiasa laku!

John Leh berkata...

Ini semua kerja gila.

Iklan Tampal

Powered By Blogger