Jumlah Paparan Halaman

Rabu, November 19, 2008

Tragedi sebelum balik kampung...


Aku telah menjemput bakal org nak bertunang, Asraf Ab Rahman @ Yah di salah satu port di Sentul. Kami telah berjanji utk pulang ke kampung halaman bersama-sama pada malam itu. Aku dengan kelam-kabutnya pulang dari kerja utk tepati masa ku...tetapi biasa aa, melayu, ikutla janji melayu...hahaha...

Sesampainya di rumah jam 8 mlm, tiba-tiba dengan tidak semena-mena hidung ku tertusuk dengan satu bau-bauan yang kurang senang. Aku sangka Yah pijak t**k kucing...tapi aku tetap berdiam sebab nak amek hati org nak bertunang. Aku menguatkan nafsu hidungku untuk menjejaki bau ape kah itu...

Aku ke dapur rumahku dan di sini baunya semakin memuncak. Setelah aku buka pintu untuk ke dapur basah (wet kitchen dlm omputih) dan aku dapati seluruh bangkai drp sinki rumah tingkat atas telah berdebuk jatuh ke rumah ku...Habis bersepah dengan nasi, tulang ayam, tomato, rambut @ bulu jembut( x pasti) dan bermcm-mcm jenis sampah yang ade - korang bayangkan je la ape yang ade dlm sinki tersumbat.

Dan yang membuatkan aku paling terharu dan sedih apabila sebhgian drp smph2 tersebut telah masuk dlm mesin basuh kesayangan aku...ini membuatkan mesin basuhku terpaksa di basuh setelah sekian lama berkhidmat utk baju2 ku...

Saat hangin pun tiba...aku dicadangkan oleh Yah utk gegar je rmh atas...aku pun dengan selambe je 'Jom...tp ko folo aku la'....hehehe...Setelah sampai di rumah yang di tuju, aku membunyikan loceng rumah itu. Berkali-kali juga aku membunyikan loceng, tetapi tiada jwpn. Aku amat x puas hati dan menunggu di situ lebih kurang 10 - 15 minit. Dan kemudian...

Seorg budak pompuan, yang lengkap dengan telekungnya membuka pintu...hatiku tiba2 menjadi sejuk...dan aku rase jodoh dah sampai kot. Tp aku cuba ubah niat ku bhw ini bukan cari jodoh...Dengan tenang aku terus bertanya psl kejadian di rumahku...Rupa-rupanya waktu siang td dia ade dtg rumahku tp aku x de...so dia mmg tggu kehadiran ku di rumahnya...Mealui ceritanya mmg dia mengaku member die ade jolok lubang di singki rumahnya dan x semena-mena 'Cap Flow Trap' di rumahku tercabut membuatkan segala sisa sampah yang ade jatuh ke bawah. Mungkin agak kuat juga jolokannya itu...Kemudian selepas meminta maaf, die bertanyakan berapakah ganti rugi yang perlu dibyr...aku kaku...fikiranku berfikir mcm mane aku nak balik ktn ni...lalu dengan slamber aku bgtau budak pompuan tu, "Mcm ni la, takde ape yang perlu diganti. Cuma awak tlg bersihkan rumah saya je...tu pun dah cukup". Die terkedu "Gulp". Dan dengan mukanya yang nak tak nak, dia pun cakap baiklah...10 min lg die turun.

Setelah 10 min, aku terdgr ade org bg salam kat luar...Aku ngan Yah dah stby la nak wat muka garang...tp lama kelamaan x jd...2 org wanita bertudung dtg kerumahku dengan berpakaian org gaji. Dengan pantas aku menghulurkan peralatan membersih dan memberi tugas yang sesuai dgn mereka. Membasuh, menyental, mengilap dan me....dan aku tetap dengan mesin basuhku. Mengeluarkan semua yang ade dlm mesin basuh dan sental segilap mungkin...kerja pembersihan memakan masa sejam...aku penat.

Setelah setel semua, sekali lagi mereka meminta maaf kepadaku. Aku ckp pd mereka, "Xpela,yang dah tu dah la.Awak pun dah bersihkan rumah saya". Jwpnku padat dan membuatkan 2 wanita tersebut terus balik. Tetapi sebelum mereka balik, sempat la aku berkenalan dulu...(folo up on this week).

Aku lupa Yah ade dirumahku...Terus aku panggil Yah dan bersiap utk pulang ke Kuantan. Dan kami bertolak pulang dlm pukol 10 mlm. Sory Yah. X sengaja.
Itulah ceritera ku sebelum pulang ke Kuantan. Malang tapi rezeki datang...

4 ulasan:

Farid Abu Talib berkata...

kahkahkah. cun dan bergetah tak? kahkahkah.

Hanggokan berkata...

malang tapi rezeki datang??
hahaha!! so ape jadi dgn folo-up minggu nih? rezeki tapi malang yg datang??

Tanpa Nama berkata...

hahahha...kesian...pasni mesti ko berharap cap tu jatuh lagi...hehehe..

raisadora berkata...

Wahhh kejadian menarik telah berlaku rupanya x hairanlah diriku telah dilupakan... he3 baguslah kalau malang tapi rezeki datang... Sila kemas kinikan butiran selanjutnya... Kwn2 keramaian menanti... Kot2 bertemu jodoh apa salahnya berkongsi rasa :)

Iklan Tampal

Powered By Blogger