Jumlah Paparan Halaman

Selasa, September 09, 2008

Malam-malamku di Masjidil Kuantan


Aku baru sahaja pulang dari berjalan seharian di ECM hari ini mencari set tilam khas untuk bakal anak buah aku yang akan lahir dalam masa terdekat ini. Insyaallah! malah aku terkejut beruk matyeh apabila terjumpa lengkungan yang seakan aku kenal setelah sebegitu lama tidak ku jumpa rasa rindu dihati bertandang lagi. beliau yang aku maksudkan adalah encik Mustafa Kamal yang sedang bekerja di situ. kami sempat beramah mesra sebentar lalu aku ajak lepak-lepak pada waktu malam. lantaran itu dia menanyakan pada diriku ini, apakah aku tidak bertarawih? lalu aku pon mengisahkan cerita tarawih ini dalam coretan aku kali ini untuk menceritakan pengalaman aku bertarawih untuk tahun ini. beginilah kisahnya...

Sebenarnya malam tadi adalah saat aku rasa paling tak berkat solat tarawih aku. tahukah anda mengapa? tentulah anda tidak tahu kerana aku belum pon cerita. jadi aku pon nak ceritalah nih. Semalam setelah aku berSMS dengan Encik Mohd Hamisa Abd Hamid untuk mengompemkan akan kedatangan aku pada sessi solat tarawih malam tersebut, aku pon bersiap-siap. rasanya akulah orang paling kacak pada waktu itu. tepat jam 8 aku bergerak ke masjid. sampai saja di masjid, aku puas mencari port parking yang sesuai. untuk makluman para pembaca, aku membawa kereta ayahanda aku kerana kereta kancil masuk woksyop. dengan saiz kereta yang besor itu menyukarkan aku mencari parking yang sesuai. lalu aku hentam ajelah parking. masalahnya gaya parkingan aku sangat la huduh dan keji, lebih keji dari miji yang simpan gambar lucah dalam kasutnya semasa tingkatan tiga. tapi kerana sikap aku yang sangat rileks dan santai, dengan senang hati aku parkingkan aje sebegitu rupa. - kesalahan aku yang pertama.

selepas itu aku pon masuk lah masjid dengan niat berkobar-kobar nak mengerjakan solat tarawih nih. laungan azan pon berkumandang tidak lama kemudian. aku pon menunaikan solat isyak...semasa solat isyak,bermacam-macam bunyi dapat aku dengar. bersin batuk tak payah ceritalah, tapi turut ditambah dengan sound efek dari motor-motor rempit dan motobot serta motar yang sesat mana ntah! sungguh tidak kusyuk aku pada malam itu. saat solat tarawih pula lagi aku tidak puas hati, kali ini bukan pencemaran bunyi tetapi pencemaran bau. ada seorang mamat ini bau ketiaknya sangatlah 'harum' di saat beliau mengangkat takbir sehinggakan kurasa 3,4 saf boleh bau! Malah ada pula saudara seislamku yang bertarawih itu telah sedawa dan rasanya dia layan petai waktu berbuka. baunya sungguh masyuk! tidak cukup dengan itu, ada pulak saudara kita yang lain mengeluarkan udara melalui jalan belakang. mungkin kerana menggunakan silencer, jadi aku tidak dapat detect siapakah empunya angkara! dan saat kemuncak ketidak kusyukan aku bertarawih adalah apabila aku sudah masuk ke solat tarawih 8 yang terakhir, mamat di sebelahku ini duduk tahiyat akhir ketika baru rakaat pertama. nak terguling-guling macam tenggiling aku gelak kat dia (tapi dalam hati la). tak sabar nak balik ye bang! - kesalahan aku yang kedua.

kemudian aku pon selesaikan witir dengan perasaan yang gundah gulana kerana rasanya sangat tidak sempurna langsung tawarih aku malam itu. lepas aku buat witir, aku pon berjalanlah ke pintu keluar masjid. anehnya aku tidak berjumpa dengan seliparku. apakah seliparku telah balik ke rumah sendiri? atau selipar tersebut masih mengerjakan solat terawih? sungguh tidak masuk akal jika aku buat kesimpulan terbabit. yakinlah aku di saat itu ada seseorang telah mengambil seliparku tanpa kerelaanku. masa tersebut ada seorang saudara seislam tunggu di seseorang di tangga, tetapi segan pula aku nak bertanya tentang perihal seliparku. untuk pengetahun anda, seliparku bukanlah mahal pon, selipar asadi sudah setahun lebih aku gunakan khidmatnya. jadi selipar buruk tersebut dijadikan sasaran pencopet selipar sangatlah tidak waras pada hematku. lalu aku dengan muka selamba pula menyarung kaki dengan selipar asadi juga yang berbentuk sama dengan seliparku yang hilang itu tetapi saiznya agak kecil malah entah siapalah punya selipar itu, aku pon tak tahu sambil disaksikan saudara itu. wahahaha! aku buat kesimpulan mungkin tuan punya selipar ini tertukar denganku. - kesalahan aku yang kedua. eh, dah ketiga!

kemudian sebagai penutup segala kedasyatan malam ramadan aku pada hari itu, saat aku melepak di alif minum-minum membincangkan soal politik dan hal semasa di Malaysia bersama Encik Mohd Hamisa Abd Hamid. selepas membayar harga minuman, kami menuju ke kereta dan tidak semena-mena mataku terpana kepada 2 orang gadis yang baru sahaja sampai. dengan keunikan bentuk dan kehebatan gaya penampilan gadis itu buat aku teruja. terus aku memberitahu perkhabaran gembira itu kepada Hamisa, spontan encik hamisa berpaling mencari sasaran. lantas kami buat ukuran dan kesimpulan mengenai gadis terbabit. hahaha! - kesalahan aku yang berkali-kali.

dari cerita di atas, jelaslah memang tidak berkat tarawih aku. terasa sangat susah untuk mengerjakan solat tarawih 8 rakaat dengan kusyuk apatah lagi nak buat 20! semoga aku mengambil iktibar dari kejadian ini. untuk para pembaca, janganlah riak nak buat terawih sampai 20 rakaat kalau buat 8 rakaat pon tak kusyuk..renung-renungkan dan selamat beramal!

4 ulasan:

Farid Abu Talib berkata...

woit, perbincangan politik hangat di alif? kahkahkah mamak mendeliar nak masuk tong taik balik ka? kahkahkah. kalau begitu aku setuju benar utk menyertai kalian di alif ujung mggu ini.

Amz CamPro berkata...

kesalahan sewaktu nak balik dr alif telah menghabiskan sisa2 pahala kita selain tahiyat akhir di rakaat pertama...yup,mmg sgt mengiurkan 2org manusia itu sehingga 2X pdg pun xsure,adakah itu melayu?

fadzil hafiz berkata...

yah...mmg geliga kepala otak kau!!merembat selipar asadi kepunyaan pak karem....karem benzema...ya karem benzema!!

Farid Abu Talib berkata...

woit.. ada hades yang menggiurkan dlm bulan mulia al kareem ini di alif? wah ini sudah bagus utk kalian.... juga aku kahkahkah

Iklan Tampal

Powered By Blogger